tag:blogger.com,1999:blog-4506801399945210946.post4703886662132334717..comments2013-05-17T12:13:47.080+03:00Comments on Terveys mediassa: Nestle boikottiUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4506801399945210946.post-66836147732666148122013-04-16T09:55:14.576+03:002013-04-16T09:55:14.576+03:00kommenttikommenttiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4506801399945210946.post-54424194164308646422013-01-18T15:04:38.971+02:002013-01-18T15:04:38.971+02:00Hyvä Aino Pajukangas, kiitos mielenkiinnostanne ja...Hyvä Aino Pajukangas, kiitos mielenkiinnostanne ja aktiivisuudestanne blogimme suhteen!<br /><br />Kurssin opettajana tarkentaisin vielä tämän meidän blogimme taustaa ja tarkoitusta: blogissamme terveystiedon opiskelijat ovat saaneet vapaasti valita netistä jonkin terveyteen liittyvän kirjoituksen. Tässä Terveys mediassa blogissa he ovat sitten saaneet arvioida tuota kirjoitusta ja sen herättäviä ajatuksia. Blogeihin liittyy usein tietty kantaaottavuus, se oli mahdollista siis myös meidän blogissamme.<br /><br />Alkuperäinen äidinmaidonkorvikkeita koskeva juttu löytyy blogikirjoituksemme linkistä. Siinä on esitetty erilaisia äidinmaidonkorvikkeisiin liittyviä väitteitä. Tässä blogissamme opiskelijoiden oli mahdollista jakaa tuon tekstin herättämiä ajatuksia. Kuten jo edellisessä viestissäni toin esille, alkuperäisestä kirjoituksesta löytyy myös Nestlen kommentti asiaan: yrityksenne on kansainvälisesti toiminut monella tavalla äidinmaidon ja rintaruokinnan edistämiseksi ja vastuullisen äidinmaidonkorvikkeiden markkinoinnin edistämiseksi. Tasapuolisuus ja monien eri näkökulmien huomioiminen on nykyajan villissä nettiviestinnässä todella tärkeä taita!<br /><br />Ystävällisin terveisin, Sanna Talvia, terveystiedon kurssin opettaja Sanna Talviahttps://www.blogger.com/profile/14766416235437664646noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4506801399945210946.post-48109038225409337592013-01-16T18:31:12.126+02:002013-01-16T18:31:12.126+02:00Hei ja kiitos kiinnostavasta blogikirjoituksesta! ...Hei ja kiitos kiinnostavasta blogikirjoituksesta! <br /><br />On hienoa, että on olemassa aktiivisia bloggaajia. Aina kannattaa kuitenkin hankkia mahdollisimman kattavasti monipuolista tietoa kirjoitusten tueksi. <br /><br />Tosiasiassa Nestlén yksiselitteinen kanta on, että äidinmaito on parasta ravintoa lapselle. Jo yrityksemme perustaja Henri Nestlé kirjoitti vuonna 1867: ”Äidinmaito on aina kaikkein luonnollisinta ravintoa vauvalle ensimmäisten kuukausien aikana, ja jokaisen siihen kykenevän äidin tulisi aina imettää lapsiaan”.<br /><br />Nestlé korostaa kuluttajilleen kaikkialla maailmassa, että äidinmaito sisältää kaiken ravinnon, mitä lapsi tarvitsee, juuri oikeanlaisessa muodossa. Se on aina sopivan lämpöistä, tuoretta, kätevästi saatavilla ja edullista. Ravinnollisesti ei ole mitään sen parempaa. Se riittää kattamaan lapsen ravinnontarpeen ensimmäisten kuuden kuukauden aikana. Ainoastaan D-vitamiinitippoja tulee antaa imettämisen lisäksi. <br /><br />Tuomme imetyksen ensisijaisuutta ja etuja esille kaikissa tuotteissamme, esitteissämme ja kaikilla viestintävälineillä. Voitte lukea lisää aiheesta esim. täältä: http://www.nestle.com/csv/Compliance/baby-milk/Pages/baby-milk.aspx <br /><br />Mikäli lapsi ei saa äidinmaitoa, äidinmaidonkorvike on imeväiselle ainoa YK:nkin suosittelema vararavinto. Muut korvikeruoat kuten sokerivesi tai tavallinen maito eivät sovellu imeväisikäisille ravitsemuksellisesti.<br /><br />Nestlé on nykyään täysin sitoutunut WHO:n kansainvälisiin äidinmaidonkorvikkeiden markkinointia koskeviin suosituksiin (International Code of Marketing of Breast-Milk Substitute, WHO Code). Nestlé oli itse asiassa maailman ensimmäinen yritys, joka otti vapaaehtoisesti WHO:n koodin äidinmaidonkorvikkeidensa lähtökohdaksi kaikissa kehitysmaissa jo vuonna 1982 riippumatta paikallisista säädöksistä. <br /><br />Nykyään Nestlé toimii kehitysmaissa jopa vielä tiukemmin kuin mikään toinen korvikevalmistaja:<br />- Emme markkinoi korviketta alle 12 kuukauden ikäisille lapsille.<br />- Emme jaa ilmaisia korvikenäytteitä sairaaloissa.<br />- Emme markkinoi puuroja, vellejä tai lastenruokia alle 6 kuukauden ikäisille lapsille.<br />- Valvomme WHO-koodin noudattamista ulkoisissa auditoinneissa ja raportoimme julkisesti niiden tuloksista.<br />- Vastaamme julkisesti korvikekoodin rikkomista koskeviin väitteisiin.<br /><br />Nestlé on luonut kattavan järjestelmän, jonka avulla valvomme WHO-koodin noudattamista kaikissa maissa, joissa toimimme. Suhtaudumme erittäin vakavasti väitteisiin WHO-koodin rikkomisesta. Eri tahot kuten yksittäiset kuluttajat ja kansalaisjärjestöt esittävät usein Nestlélle epäilyksiä WHO-koodin rikkomuksista, mutta valitettavasti monia näistä ei ole mahdollista tutkia riittämättömien tai puutteellisten tietojen valossa. <br /><br />Esimerkiksi tässä blogissa väitetään, että Nestlé edelleen markkinoi äidinmaidonkorvikkeita kehitysmaissa. Olisin kiitollinen, jos voisitte esittää tarkempia tietoja, missä ja milloin tämä on tapahtunut.<br /><br />Tutkimme perin pohjin jokaisen meille esitetyn epäilyn WHO-koodin vastaisesta toiminnasta. Kannustamme kuluttajia keräämään ja esittämään meille todistusaineistoa, ja kehotamme kuluttajia myös lähettämään tiedot paikallisille viranomaisille. <br /><br />Nestlé on saanut puolueettomilta tahoilta tunnustusta WHO-koodin noudattamisesta ja vastuullisesta äidinmaidonkorvikkeiden viestinnästä. Riippumaton FTSE Group on valinnut Nestlén ensimmäisenä korvikevalmistajana mukaan FTSE4Good-indeksiin, joka on yritysten eettisyyttä vertaileva indeksi. Indeksiin pääsevät sellaiset yritykset, jotka osoittavat toimivansa ekologisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla. FTSE4Good on ainoa eettinen indeksi, joka on asettanut selkeät kriteerit äidinmaidonkorvikkeiden markkinoinnille. Valintaprosessissa tutkittiin laajasti äidinmaitokorvikkeidemme markkinointia.<br /><br />Näillä perusteilla voitte jatkaa huoletta Nestlén tuotteiden käyttämistä.<br />Ystävällisin terveisin, <br />Aino Pajukangas Suomen Nestlén viestinnästäAino Pajukangas, Suomen Nestléhttp://www.nestle.fi/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4506801399945210946.post-90899732756622190902013-01-15T11:06:13.851+02:002013-01-15T11:06:13.851+02:00Imetys ja äidinmaidonkorvikkeet ovat vuosikymmeniä...Imetys ja äidinmaidonkorvikkeet ovat vuosikymmeniä olleet herkkä ja tunteita herättävä asia. WHO on tosiaan puuttunut äidinmaidonkorvikkeiden myyntiin ja markkinointiin ja Suomessakin lainsäädännössä määritellään tarkasti korvikkeiden markkinoinnista ja myynnistä.<br /><br />Alkuperäiseltä sivulta löytyy myös Nestlen vastine asiaan, sekin kannattaa tasapuolisuuden vuoksi käydä lukemassa. Yhtiö kertoo myös paljon tehneensä asioiden muuttamiseksi. <br /><br />Sanna Talviahttps://www.blogger.com/profile/14766416235437664646noreply@blogger.com